dilluns, 2 de desembre del 2013

Alumnes de 4t d'ESO al PARC DE RECERCA BIOMÈDICA

Fa uns dies els alumnes de 4t ESO de Biologia i Geologia vam fer una sortida al Parc de Recerca Biomèdica de Barcelona (PRBB). Va ser una sortida molt emocionant.

Alumnes de 4t ESO de Biologia i Geologia
L’edifici impacta només de veure’l. El seu aspecte flotant a la vora del mar dóna una sensació de lleugeresa al gegant que amaga la tecnologia més puntera i els més de 1400 investigadors que treballen en ell. Per dins és encara més impressionant. Només travessar la porta és com entrar en un món futurista en el present.
La Laia, la nostra guia, ens estava esperant per portar-nos a la cinquena planta, destinada a la investigació genètica. Allà, ens vam dividir en dos grups. Un va entrar a la sala dels microscopis amb en Xavi, l’encarregat dels aparells. Ell, ens va explicar que al ser maquinària tan cara es va decidir comprar-la i compartir-la tots els investigadors en sales comunes com aquelles. En el centre tenen tot tipus de microscopis. Existeixen capaços de regular la temperatura, l’oxigen, etc. per tal de mantenir la mostra en les condicions que es vulgui. També tenen microscopis de llum infraroja per quan la llum normal  no es capaç de travessar el gruix de la mostra. Al PRBB compten amb l’únic microscopi d’alta resolució d’Espanya. En Xavi ens va ensenyar dues imatges, una feta amb un microscopi normal i l’altra amb el d’alta resolució i la veritat, era com posar-te ulleres. Així mateix ens va mostrar vídeos fets a partir de fotogrames. Els microscopis poden fer una gran quantitat de fotografies en un segon i això permet crear les seqüències d’imatges i fins i tot realitzar diversos plans per construir imatges 3D. Per últim vam aprendre que existeix una tècnica que consisteix a fer fluorescents els components a estudiar mitjançant el gen d’una medusa. En el PRBB estudien molt les mosques Drosophiles (conegudes com mosques del vinagre o de la fruita) i el peix zebra perquè són organismes models. És a dir, tenen trets semblants als dels humans però més senzills cosa que facilita el seu estudi i augmenta la rapidesa de les investigacions.
Desprès d’això, vam canviar de grup i la Laia ens va fer un petit “tour” per la planta ensenyant-nos les instal·lacions i els laboratoris. Ens va explicar les funcions de cada sala i també va parlar de les sortides professionals i els estudis que requeria aquest món.  Al finalitzar aquesta primera part de la sortida vam anar a esmorzar. Seguidament la Laia ens va portar a una sala de conferències on anàvem a realitzar l’última activitat. Allà, ens esperava la directora de l’estabulari, el lloc on es troben els animals amb els quals s’experimenta. Ens va fer una presentació amb la qual vam aprendre les funcions i les tasques que es duen a terme a l’estabulari i com és tot el procés que cal per investigar amb animals. Vam treballar amb l’exemple de la creació d’una nova vacuna i és que des de que un investigador té la idea fins a que surt al mercat ha de passar per moltes coses.
Durant aquesta activitat va estar present el canal de televisió “La Xarxa” que va gravar imatges i ens va fer algunes entrevistes per al programa “El problema de Gettier”. Quan va acabar la presentació ens vam disposar a fer un joc de rol. Aquest consistia en un debat sobre l’experimentació animal en el qual cadascú havia de defendre l’opinió del seu personatge convertint-se en ell. Ningú havia d’imaginar el que va passar a continuació. De cop va sonar pels altaveus un avís d’evacuació i vam haver de desallotjar l’edifici. Per sort només va ser un simulacre i passada una estona vam poder reprendre l’activitat. Fou un debat molt interessat i hi va haver un premi per als millors argumentadors.


Personalment, em va agradar molt l’excursió al PRBB i m’ho vaig passar molt bé.

Fotografia realitzada durant el simulacre d'evacuació




Ana Martínez-Alcocer


Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada